В даний час розвинені країни здійснюють перехід від індустріальної економіки до економіки знань, відбуваються швидкі зрушення в перетворення ринкових знань і інформації на ринкову цінність.
Акцент зміщується на особовий людський потенціал. Головним пріоритетом стає придбання знань і навчання професії. По такому шляху прагне йти і Україна. Як основний чинник оновлення професійно-технічної освіти виступають запити розвитку економіки і соціальної сфери, науки, техніки і технологій.
У системі професійної освіти випереджаючий розвиток повинні отримати початкова і середня професійна освіта, оскільки на сучасному етапі різко зростає потреба народного господарства у висококваліфікованих робітниках і фахівцях середньої ланки.
Ця проблема стосується як великих міст, так і малих. А Місту потрібні фахівці простих і мужніх професій: слюсарі-сантехніки, штукатури, маляри, … Саме тому сьогодні велика увага приділяється робітничим професіям професіям, без яких жодне підприємство не з може і мріяти, що воно займе гідні і лідируючі позиції серед конкурентів.
Тип професії: «людина – техніка», «людина – художній образ».
Зміст роботи
Працює в будівельних і ремонтних організаціях. Виконує роботи по обштукатурюванню, облицьовуванню поверхонь будівель і споруд, малярні роботи. Готує розчини для різних видів штукатурки.
Розмічає поверхню під обштукатурювання і облицьовування плиткою. Наносить вручну або механізованим способом розчин на робочу поверхню. Обробляє її після висихання, робить ремонт обштукатуреної поверхні.
Проводить заміну непридатної плитки на нову. В процесі штукатурних робіт використовує ручні і механізовані засоби (ніж, молоток, схил з котушкою, затирочні машини і ін.). Після закінчення штукатурних робіт штукатур-маляр виконує малярні роботи. Він проводить забарвлення, обклеювання, художню обробку, ремонт зовнішніх і внутрішніх поверхонь будівлі. В процесі роботи очищає поверхню від пилу, іржі, підбирає фарбу потрібного кольору і якості і наносить її тонким шаром на забарвлювану поверхню. Використовує ручні і механізовані інструменти: шліфувальні щітки, електрощітки, фйарбозмішувачі, валики, і ін.
Працює в приміщенні і на відкритому повітрі. В повітрі присутні цементний пил, пари розчинників. Можлива робота на висоті (з риштувань), в незручній позі. Працює індивідуально і у складі бригади.
Вимоги до індивідуальних особливостей
Штукатуру-маляру необхідні фізична витривалість, рухливість тіла і рук, координація рухів, відчуття рівноваги, хороший зір (гострота зору, кольоросприйняття), розвинена суглобово-м’язова і тактильная чутливість, хороший лінійний окомір, наочно-образне мислення і пам’ять. Він повинен бути акуратним, мати добрий художній смак.
Вимоги до професійної підготовки
Штукатур-маляр повинен мати хорошу підготовку по хімії і фізиці; знання в галузі художньої і технічної творчості, дизайну. Він повинен знати основні види і властивості матеріалів, вживаних при штукатуренні і виконанні малярних робіт; способи підготовки поверхонь під штукатурку і різні види забарвлення; способи виконання декоративних штукатурок; прийоми розмітки зовнішніх і внутрішніх поверхонь будівель; види і властивості прискорювачів і сповільнювачів схоплювання розчинів, властивості розчинів з хімічними добавками; правила кольороутворення. Штукатур повинен уміти керувати машинами і механізмами, вживаними при штукатурних і малярних роботах; готувати всі види поверхонь під забарвлення; вибирати раціональну послідовність виконання штукатурних робіт в даному приміщенні; обробляти поверхні малярними складами, обклеювати шпалерами і іншими матеріалами; проводити ремонт малярних покриттів; користуватися технічними картами і довідковою літературою.
Медичні протипоказання
Хвороби опорно-рухового апарату (хронічний радикуліт, розширення вен, плоскостопість), серцево-судинної системи, зору (дальтонізм). Порушення у вестибулярному апараті, схильність до простудних і алергічних захворювань, нервово-психічні захворювання.